Tips voor jouw verzorger

Leer als verzorger omgaan met de emotionele tol van reumatoïde artritis!

Naast de ravage aangericht op het lichaam van je partner of kind, kan reumatoïde artritis ook emotionele symptomen, zoals depressie en woede, veroorzaken bij hen die aan deze ziekte lijden. Juveniele reumatoïde artritis-lijder Amanda Booze uit Tennessee zegt dat ze als tiener in een mallemolen van verwarring en onrust leefde en haar woede en frustratie op haar ouders afreageerde.

Het kan voor de verzorger van iemand met reumatoïde artritis emotioneel en fysiek uitputtend zijn”, zegt haar moeder, Judy Booze. “Iemand helpen omgaan met RA is geen gemakkelijke taak en het kan soms leiden tot ongecontroleerde emoties, ook bij de verzorger".
Als verzorger speel je een cruciale rol in het ondersteunen van de persoon met reumatoïde artritis, maar om dat te kunnen (blijven) doen, moet je goed voor jezelf zorgen.

Er is leven na reumatoïde artritis - zowel voor jou, de verzorger, als voor de RA-patiënt.
Volg deze tips om te helpen bij het leiden van je dagelijkse leven.

Blijf op de hoogte
Informeer jezelf zoveel mogelijk als je kunt over reumatoïde artritis.
Judy zegt dat het nuttig is om de complicaties van de ziekte te kennen (reumatoïde artritis gaat vaak met andere autoimmuunproblemen gepaard), alsook de bijwerkingen van bepaalde medicijnen, zodat je weet hoe je met de "what's next-factor" in jouw leven en dat van de RA-patiënt moet omgaan.

Reken op je familie en vrienden
Judy is van mening dat de steun van andere familieleden van essentieel belang is.
Praat met jouw familie en vrienden en vraag hen om hulp wanneer je kunt.

Zoek steun bij anderen
Word lid van plaatselijke steungroepen, of ga op zoek naar anderen met reumatoïde artritis of hun verzorgers.
Met lotgenoten praten werkt helend! "Je kunt letterlijk elkaars pijn voelen", zegt Judy, “alleen een andere verzorger kan begrijpen, hoe het is om voor iemand met reumatoïde artritis te zorgen”.

Schrijf neer wat je voelt of denkt
Het neerpennen van je gevoelens of gedachten in een dagboek is vaak een goede uitlaatklep om je emoties en spanningen kwijt te raken.

Blijf niet bij de pakken zitten
Hoewel Judy zegt dat het belangrijk was voor haar en haar dochter te treuren om het verlies van de fysieke gezondheid en om de grote verandering in het leven met reumatoïde artritis, was het voor hen evenzeer van belang om verder te gaan. Focus op wat je nog wel hebt en kunt!
 

Blijf bewegen
Beweging kan je helpen om je goed te voelen en depressie af te weren.
Kies een activiteit, zoals zwemmen of tai chi, waarvan zowel jij als je RA-partner kan genieten en die gelijktijdig de pijn van reumatoïde artritis kan verlichten.

Maak anderen bewust over de impact van RA
Als je woede of wrok voelt, verander deze emoties in een positief gevoel door de dingen in perspectief te plaatsen.
Laat iedereen weten, hoe deze ziekte jou en je gezin heeft beïnvloed.
Het is immers een nationaal probleem: in de Verenigde Staten lijden 46 miljoen Amerikanen aan een of andere reumatische aandoening.

Praat met jouw arts
Vertel tijdens je doktersbezoek hoe jij je fysiek en mentaal voelt.

Bespreek opties zoals therapie”, adviseert Judy, die al jaren wekelijks sessies met haar man volgt.

Vergeet niet te lachen
Neem tijd om plezier te maken en samen te lachen
.
Kijk naar een grappige film of luister samen naar jullie favoriete muziek.

Neem tijd voor jezelf
Het is belangrijk om gezond te blijven en tijd voor jezelf te nemen, zodat je op je best blijft als  verzorger.

Judy adviseert je om met vrienden te praten bij wie je al eens je hart kunt luchten en je ook te engageren voor niet-reumatoïde artritis-activiteiten.

 

Voor vragen over dit artikel kan je mailen naar info@raliga.be

Meer info op raliga.be over:
verzorger, mantelzorger, hulp

 

Bron: Everydayhealth.com - tekst (vrije vertaling) 10 Tips for the Caregiver

 

Categorie: 
Geplaatst op: 
Dinsdag, 23 augustus, 2016 - 20:24