Minder mobielen ook slachtoffer van liberalisering De Post
In 'Visie' van 7/12/2007 las ik het volgende artikel: "Liberalisering post zet mensen nu al onder druk".
Enkele uittreksels uit dit artikel:
-
- Eind 2011 gaat de markt van de posterijen definitief open voor de concurrentie. De Post zal dan ook voor gewone brievenpost moeten optornen tegen private bedrijven. De liberalisering laat zich nu al voelen. En dat belooft weinig goeds, noch voor de postmannen en –vrouwen, noch voor de gewone consument.
- Het moet allemaal voortdurend sneller. Volgend jaar moet de productiviteit nog maar eens met 5% omhoog. De werkdruk wordt steeds hoger. Mensen krijgen de kans niet meer hun werk goed te doen. Snelheid is het enige wat telt. De kwaliteit komt op de tweede plaats.
- Met het oog op de liberalisering moeten de kosten omlaag. De retailkantoren worden in snel tempo gesloten en vervangen door Postpunten (supermarkten, stations,…). De gevolgen voor het personeel zijn 'deeltijds werk'.
- Het statuut van het personeel wordt ondermijnd: de mensen van de post zijn indertijd begonnen aan een lager loon maar met de garantie op werkzekerheid en een goed pensioen. Dat komt allemaal op losse schroeven te staan.
- Concurrentie zou de dienstverlening ten goede komen. Maar de gewone consument? Die wordt evengoed de dupe. Mensen die afgelegen wonen zijn niet interessant om post aan te bedelen. Dus daar zullen private postbedrijven weinig belangstelling voor tonen.
- De druk wordt almaar verder opgevoerd. De postbodes worden om de oren geslagen met de ene na de andere Georoute.
Persoonlijk kan ik getuigen dat de minder mobiele persoon reeds twee jaar slachtoffer is van deze veranderingen bij De Post. Hier volgt mijn ervaring
(Ter info: ik woon (huur) op 2de verdiep van een appartementsgebouw met 13 gezinnen, uitgerust met 2 liften, een zeer brede rechte en gemakkelijke trap, geen parlofoon, wel open deuren).
Destijds, toen de postbode met zijn fiets door weer en wind de post kwam bedelen, kwam hij met een glimlach aanbellen aan de deur om een pakje of een aangetekend schrijven te overhandigen.
Nu de postbode een wagen ter beschikking heeft wordt, bij een aangetekende zending, eenvoudigweg een door hem ingevulde kaart in de brievenbus gestopt met naam+adres geadresseerde, het soort zending, en omcirkeling 'geadresseerde niet thuis' of 'zending kon niet bezorgd worden'. Verder staat er 'de zending kan afgehaald worden vanaf … uur in Postkantoor … en blijft daar 8 dagen liggen'. (Noteer: het invullen van deze kaart neemt tijd in beslag!) Een pakje wordt eenvoudigweg gedropt onder de brievenbussen. Bij wijze van spreken zou iedereen dit kunnen meenemen.
Wat zijn nu mijn grieven?
-
- het feit dat ik telkens wél thuis was
- dat ik de postwagen zelfs langs zag rijden (er kon dus geen sprake zijn van eventueel de bel niet gehoord te hebben)
- ik, na herhaalde keren zo'n kaart gevonden te hebben - alles van Vlaams Fonds komt aangetekend aan -, telefonisch contact nam met de postmeester om mijn situatie te verduidelijken
- enkel kunnen stappen binnenshuis door middel van speciaal loophulpmiddel,
- buitenshuis rolstoel,
- alleenstaand,
- extra kosten om naar postkantoor te gaan met familiehulp,
- en met de vraag of het a.u.b. niet mogelijk was dat de postbode bij me binnen kwam indien een handtekening vereist was of een pakje moest besteld worden. Kortaangebonden antwoord van de postmeester: daar hebben ze geen tijd meer voor!
- ik vroeg en kreeg het telefoonnummer van de ombudsman. Deze aanhoorde mijn klacht, vroeg of er een parlofoon was en zei dat ik maar moest zorgen dat er beneden een bel kwam
- mijn uitleg hoe makkelijk en snel men het gebouw binnenkomt en dat in mijn geval (en ook bij andere minder mobiele mensen) een parlofoon of bel geen enkel nut heeft gezien een verplaatsing bij ons veel meer tijd kost dan bij een gezond iemand zoals de postbode, werd gevolgd met de notering van een 'klachtennummer': 7060830430. Hierover zou ik later meer horen.
- Inderdaad, een tiental dagen later ontving ik telefoon van de ombudsman van De post met de mededeling dat mijn klacht niet ontvankelijk was bevonden en zonder gevolg geklasseerd werd.
- De klever met symbool van rolstoel die ik ondertussen op de brievenbus aanbracht heeft eveneens niets opgeleverd.
Conclusie: Niet alleen de postbodes en de consumenten werden slachtoffer van de liberalisering van de post en van de helse tijdsdruk, zoals in Visie verscheen, maar mensen die het al extra moeilijk hebben krijgen er nog een probleem bovenop.
Wij zullen voor de concurrentie - als die er eenmaal is - dus ook niet interessant zijn om post aan te bedelen!
Waar is de tijd dat iedereen een kartonnen blad in zijn brievenbus vond met de foto van een vriendelijke postbode en de tekst 'AUB postbode'. Deze kaart had je maar op een goed zichtbare plaats te zetten zodat de postbode wist dat je zijn hulp nodig had. Dan kwam hij bij je langs om bv. een brief in ontvangst te nemen, postzegels te bezorgen of een aangetekende zending of een pakje mee te nemen. Het was toen juist de bedoeling van De Post om ouderen, zieken, minder mobielen te helpen.
Wat lezen we ondertussen op het VRT-nieuws deredactie.be?
Een samenvatting: "do 31/01/08 - Het Europees Parlement heeft de volledige vrijmaking van de postmarkt in Europa goedgekeurd. Daardoor zal je vanaf 2011 niet langer alleen bij De Post terecht kunnen om gewone brieven te versturen.
De postbode zal blijven komen. Europa legt wel voorwaarden op voor de brievenmarkt. Bijvoorbeeld dat de lidstaten de universele dienstverlening moeten garanderen. Dat wil zeggen dat tenminste één postbedrijf 5 dagen per week post moet ophalen en afleveren in alle uithoeken van het land, ook in kleine dorpjes in de Kempen of in de Ardennen. Er moeten ook voldoende postkantoren of postpunten zijn.
Meer deeltijdse postbodes. De vakbonden vrezen dan weer dat de arbeidsvoorwaarden achteruit zullen gaan in de postsector. Nieuwe postbedrijven werken vaak met goedkope en deeltijdse zelfstandigen.
Minister Vervotte wil daarom aan alle postbedrijven dezelfde minimum loon- en arbeidsvoorwaarden opleggen. Maar ook De Post is van plan om meer deeltijdse postbezorgers aan te nemen, die voor lagere lonen zullen moeten werken dan de postbodes van nu."
Dit artikel is dus een bevestiging van het bericht in Visie.
Maar wat lezen we vandaag op het VRT-nieuws deredactie.be: " vr.1/2/08 - Dit jaar zal de Post extra aandacht besteden aan de tevredenheid van de klanten. Vanaf volgende week wordt de sociale rol van de postbode opgewaardeerd met de actie 'AUB postbode', die zich specifiek richt op minder mobiele klanten zoals bejaarden of mindervaliden.
Zij kunnen dan met een affiche aan hun raam de postbode op de hoogte brengen dat ze een extra dienst willen, zoals geld storten of postzegels kopen. Ook zullen pakjes vanaf 1 maart flexibeler en sneller worden behandeld."
Hoe valt dit te rijmen? Afwachten dus wat het wordt.
Mia, 1 februari 2008
Schrijf je eigen verhaal neer en stuur naar ra@raliga.be.